Keturunan


Sepanjang aku hidup, aku cuma tahu ayah aku orang Perak, dan mak orang Melaka. Jadi lenggok bahasa yang aku dengar cumalah slang perak dan melaka.

Dalam setahun sebelum aku kahwin, tak silap dalam tahun 2018, masa tu barulah pertama kali aku jumpa dengan tok saudara aku yang paling bongsu, Adik bongsu pada arwah atok, ayah punya ayah.. Aku gelar dia Tok Cik. Kebetulan masa ni ayah tengah berbincang dengan Tok Cik tentang susur jalur keturunan.

Dan Tok Cik boleh kata " Kau ni umur dah lanjut pun tak taukah? Mak abah kau Jawa dengan bugis. Aishh Jawa kau reti cakap tak? Tak reti? Sah Jawa murtad!"

Berdekah gelak besar kami sekeluarga. Tapi memang serius aku pun tak sangka aku ni ada keturunan jawa tapi jawa apa aku tak sempat tanya detail. Memang dasar jawa murtad sungguh.

 

0 komen:

Post a Comment