Evolusi Niqab


Selalu kita nampak evolusi dari segi fashion, ekonomi, peradaban dll. Kali ni aku nak tegur evolusi tentang niqab! Memandangkan aku ni seorang bekas niqabis (Allah bagi pinjam tempoh masa untuk rasai ujian niqabis dari tahun 2014-2017), so aku nak share apa yang aku nampak dari tahun 2014- 2020.

Untuk awal waktu 2014, aku pandang sehelai kain menutup muka ni ialah pemakaian sunnah, tak tabbaruj, dan semua yang aku nampak baik2 je. Tapi bila lagi hebat kita usaha nak jadi lagi baik, maka lagi hebat ujian dari syaitan. Bila aku tinggalkan dunia niqabis atas sebab tertentu, maka makin bersepah aku nampak insta famous di kalangan niqabis.

Sayang seribu kali sayang, melunakkan suara menyanyi di dalam IG sedangkan suara tu ialah aurat. Sayang seribu kali sayang bila di tanya tak mengapa ke kalau orang lain post gambar dia di media sosial yang lain dan dia mengizinkan asalkan tak buat yang bebukan. Persoalan macam mana kau nak tau orang yang post gambar kau tu tak fikir bebukan dan menjamin dia tak buat yang bebukan dekat gambar kau? Kau ingat lelaki tak bernafsu ke tengok yang bertutup? Zaman sekarang makin kau bertutup apatah lagi dengan pakaian pakej berwarna warni, lagi lelaki geram nak dekat!

Untuk tahun ni kebetulan tengah musim pandemik, ternampak pula aku tentang NIQAB COVID -19, konon2 boleh mencegah virus. Aku yang membaca pun macam terkedu. Entahlah nak oi..... Time macam ni semua jadi terlebih kreatif.😥



0 komen:

Post a Comment