Mapping, Lighting, & Render

 Alhamdulillah, sebulan aku struggle nak fahamkan 3d Maya ni.. 3 hari nak faham amenda tu vertex, 4 hari baru nak faham konsep nak bina wall bilik, hampir seminggu nak faham cara mapping letak warna dan texture dan 6 hari nak faham lighting dan render.

Bila dah siap ni, baru aku perasan yang Cik Mas cuma bagi task modeling dan mapping je. Tapi aku terbuat lebih, hahaha.

Actually aku sejenis manusia yang makan masa yang lama untuk faham sesuatu ilmu yang baru tapi aku mampu buat kerja dengan laju bila aku mula faham rentak kerja. Jadi nak tak nak banyak benda aku terpaksa mulakan awal, sebab aku tak nak menyusahkan ramai orang untuk guide aku last minute. Maklumlah orang lain pun ada banyak kerja juga. Owh ye 14 prop aku buat modeling waktu aku tengah mc dalam bulan lepas. Aku terpaksa speed sebab mengenangkan takut PKP lagi dan ye, memang betul jadi nyata.

Setiap kali nak belajar benda baru, memang aku akan nangis untuk push diri dan kadang sampai tak cukup tidur. Struggle yang ni ramai orang tak nampak. Aku terpaksa push lebih dari orang lain. Yang orang nampak aku laju buat kerja dan cepat siap. Aku tak boleh buat kerja last minute sebab aku jenis cerewet dan cepat panic

Banyak bebel pulak, hehe oklah aku nak tunjuk hasil kerja dari usaha struggle aku sampai seminggu lebih tidur 3-4 jam je


Budak kecik ni namanya Teja. Kenapa Teja? Sebab namanya klasik walaupun pemakaian dia tak nampak klasik langsung! Hahahahaha! By the way, karakter ni sebenarnya berambut panjang sampai paras pinggang tapi Cik Mas suruh pendekkan. Katanya untuk mudahkan kerja nak animatekan (kalau sempat)


Untuk cerita aku banyak scene berada dalam ruang tamu . Nampak tak gambar anak2 bulus kesayangan aku tu? Hehehee


Banyak buku kan? Hampir 1 jam kerja aku duk copy paste dan tukar warna cover buku tu. hehe


Cik Mas suruh aku letak warna saja untuk backgroud, tapi disebabkan aku dah excited sebab dah faham nak buat macam mana mapping ni, maka aku buat hampir kesemuanya ada texture.

Akhir kata, aku sendiri berpuas hati untuk tahap level newbie ni. Hehehe


0 komen:

Post a Comment