Maleficent


Aku rasa dah bertahun jugak aku tak ambil masa yang lama untuk siapkan satu digital potret. Untuk digital kali ni tak silap aku ambil masa hampir 2 minggu jugaklah. Sebab aku tak dapat nak fokus 24 hr kat artwork ni. Kejap2 sibuk dengan kelas, tugasan kelas, kerja2 freelance, dan komik.
Untuk karya kali ni, bagi aku part yang paling susah aku nak fokus ialah bahagian muka. Sebenarnya memang semua kesusahan dekat muka sebab muka yg akan diberi fokus lebih sebelum dipandang ke bahagian yang lain.

Dalam bahagian muka, bagi aku susah jugak untuk aku cukupkan shading dan tone di bahagian bawah lekuk pipi tu. Bila terlalu gelap ia nampak macam warna yang membunuh muka tu. Dan pada gambar asal sebenarnya warna mukanya agak putih pucat. Aku cuba buat putih pucat, apa yang jadi nampak mcm mayat hidup. HAHAHAHAHAHA. Jadi aku tambah sikit warna skin untuk nampak dia 'hidup'.

Dan sebenarnya banyak lagi yang aku tak puas hati dengan karya ni cuma kita anggap ni sebagai satu proses latihan sajalah. Kalau nak tunggu puas, aku rasa sampai berkedut muka pun aku tak puas hati, haha.

 

0 komen:

Post a Comment