Di dorong atau terdorong

Pagi2 ni kami laki bini bukak topik heavy untuk berbincang tentang karakter manusia dan sifat2 pelajar yang kami pernah turunkan ilmu dulu dari first bengkel yang aku pernah buat dari tahun 2015 hinggalah awal tahun ni.


Ada 2 jenis manusia dalam menuntut ilmu atau kerjaya

  1. Manusia yang terpaksa di dorong baru boleh buat kerja 
  2. Manusia yang boleh dorong diri sendiri (siapa mampu buat ni patut bersyukur sangat)

Tapi yang menjadi masalah ialah manusia yang perlu didorong oleh orang lain akan sentiasa menyalahkan orang yang memberi dorongan kepada dia. Sentiasa buruk sangka atas nasihat dorongan orang lain. Punca ialah :

  1. Tak nampak potensi diri sedangkan orang yang mendorong tu nampak akan potensi diri. Diri sendiri yang mematikan dan memadamkan potensi dalam diri
  2. Sentiasa negatif terhadap orang lain. Depa anggap orang yang menegur tu ialah orang yang nak provoke dan menjatuhkan dia
  3. Menolak jalan yang dah nak dibukakan jalan untuk dia. Kita takkan mampu nak membuka jalan sendiri. Hidup  perlu sentiasa bergantung antara satu sama lain.

Kata 'islamiknya', "yang baik datang dari Allah, yang buruk datang dari diri sendiri". Berhenti menyalahkan orang yang memberi dorongan sebabkan diri sendiri yang menolak untuk didorong.

Kita semua memerlukan dorongan, yang membezakan kita menerima atas rasa dasar rendah diri atau menolak dorongan tersebut atas dasar ego.

Orang yang memberi dorongan dah cukup positif untuk lihat potensi dirinya. Tapi orang yang sentiasa perlukan dorongan, belum tentu mampu positif untuk menerima dorongan.

Orang yang selalu menolak dorongan kebanyakan terjadi pada golongan muda yang baru saja nak menceburi mana2 bidang. Darah muda selalu mengatakan kita selalu betul walhal darah muda tu yang menunjukkan kita selalu salah.

Aku pernah jadi orang yang menolak dorongan, dan seriusly ia tak mendatangkan manfaat tapi cuma akan membazirkan masa dengan sia2 dan aku habiskan masa 2 tahun dengan tak berkembang apa2 dalam bidang seni. Sekarang ni pun aku dalam usaha nak 'qada' balik segala masa yang sia2 dulu dgn improvekan skill.

Nak berjaya kena positif. Nak positif, kena bersangka baik dengan setiap teguran. Pernah ke jumpa orang yang berjaya berburuk sangka dengan orang lain? Tak pernah kan? :) kalau ada pun, orang sekeliling yang berburuk sangka pada dia. Berburuk sangka dengan apa yang dia sampaikan.

0 komen:

Post a Comment