Seni Dan Bisnes

Tengah2 buat komik marketing untuk client, tetiba otak terfikir something

Kita kata kita suka cabaran, tapi latihan potret kita mengelak. Buat digital potret, kita lari
Bab kerja mendesign, kita lepas tangan. Tapi kita duk kata kita suka cabaran? Sejauh mana sukakan cabaran tu? Sekadar melukis dalam skop yang diminati dan selesa sahaja tanpa belajar tentang terokai skill ilmu seni yang lain? Seni tu luas tak termaktub pada illustration atau doodle semata. Kalau betul suka cabaran, buat dan praktis bermacam jenis lukisan.

Kita label lukisan seseorang tu syok sendiri sedangkan kita tak tau apa matlamat dia. Kita tak tau matlamat dan kita label dan tuduh syok sendiri, bukan tu dikira fitnah ke? sebab cakap benda yang kita tak tau. Tapi kalau aku silap, harap ada yang sudi perbetulkan secara matang dan waras. Bukan kata belakang. Kata belakang ialah tindakan yang tidak profesional dalam bidang seni lagi2 topiknya berkaitan tentang seni

Kita tengok orang berbisnes, sentiasa update post produk. Nampak useless macam tak ada feedback walhal itu ialah marketing yang dia buat dan belajar melalui sifu2. Sama juga dengan para pelukis. Yang membezakan cuma produk yang dijual.

Orang yang belajar tentang bisnes, berguru dengan orang bisnes, dia tahu apa target audience dia, dia tau cara marketing dia. Orang yang tak tahu bila dia bukan berada dalam bidang ni walaupun dia kata dia faham.

Tindakan memahami sesuatu tindakan yang menentukan dia memahami sesuatu ilmu bisnes dan seni tu ataupun tidak

Kita boleh cakap hebat untuk raih like beribu tapi belum tentu kita akan menang untuk hasilkan produk. Orang yang hebat dalam seni, tak perlukan like yang beribu untuk satu status yang cuma ada kata2 bukan sebab hasil seni tu sendiri.

Kalau ada yang sentap dengan post ni, harap maaf ler.
Aku da bagi warning melalui gambar timeline blog ni " Bila datang menziarah 'rumah' orang, masuk rumah butakan mata, keluar rumah bisukan mulut ". Sebab aku tau point aku semua pedih2 untuk sesetengah orang. Pedih kerana pandangan yang berbeza sebab pandangan aku ialah pandangan orang yang berada dalam industri ni sejak dari zaman kolej lagi.

Sebab tu aku post di blog bukan di fb.
Category: 0 komen

0 komen:

Post a Comment